Logo tryk på reklameartikler

Logo tryk på reklameartikler
Hvorfor siger din leverandør nogle gange “Det kan man ikke” når du har fået en super god idé til logo tryk på reklameartiklerne til din næste kampagne? Der findes et hav af forskellige trykmetoder og det vil være umuligt at give en komplet guide til alle situationer, for hvilken trykmetode der skal anvendes afhænger både af produktet og logoet/motivet.

Vi ved at det kan være svært at gennemskue de muligheder og begrænsninger der ligger i de forskellige trykmetoder og vi vil derfor forsøge at give dig et indblik i de forskellige trykmetoder der anvendes til tryk af logo på reklameartikler.

Læs også: Reklameartikler med logo

Direkte tryk (Screen Printing)

Anvendelse: Textil (t-shirts, sweatshirts, poloshirts, jakker, sportstasker m.m. – ikke sportstøj)
Krav til logo: Vektoriseret eps/ai/pdf
Som navnet antyder, så trykkes der direkte på produktet ved denne trykmetode. Der påtrykkes én farve af gangen og man vil typisk anvende denne trykmetode hvor farverne i logoet er adskilt. Det kan lade sig gøre at lave mere komplicerede tryk f.eks. med farveforløb, ved hjælp af direkte tryk, men der vil man typisk anvende digital eller transfér tryk i stedet for.
Ved produktion af f.eks. sportstasker eller caps i Kina, vil man kunne lave et stort direkte tryk på materialet inden tasken sys sammen, hvorimod man er mere begrænset ved tryk på sportstasker og caps fra lager i EU, da produktet allerede er syet sammen.

Transfertryk

Anvendelse: Bredt – både hårde og bløde produkter, f.eks. sportstøj og skaljakker.
Krav til logo: Fil i høj opløsning (300 dpi 1:1 JPG)
Hvis du har prøvet at stryge et billede på en t-shirt, så er dét faktisk en transfer! I modsætning til direkte tryk, så trykkes en transfer først på papir og overføres derefter til produktet – deraf navnet transfer. Denne trykmetode anvendes eksempelvis på caps der er færdigproduceret og ligger på lager i EU. Transfertryk anvendes også på f.eks. madkasser, krus og drikkeflasker, hvor det dog kommer an på antallet af farver og motivet, hvilken trykmetode man anvender. Skal der trykkes et billede eller et logo/motiv med glidende overgang, så vil man i de fleste tilfælde vælge transfertryk.

Tampontryk

Anvendelse: Bredt – hårde produkter.
Krav til logo: Vektoriseret eps/ai/pdf
Med et tampontryk trykkes hver farve separat på produktet, som f.eks. kan være dåser til mintpastiller som på videoen. Denne trykmetode er god til tryk på færdige produkter som kuglepenne, glas, dåser, vaser osv. Hvis man skal trykke et logo i 2 farver på et krus, så ville man kunne vælge et tampontryk, hvorimod man ville vælge transfertryk hvis trykket skulle gå hele vejen rundt om kruset eller der var tale om et billede.

Digital Print

Anvendelse: Bredt – både hårde og bløde produkter.
Krav til logo: Fil i høj opløsning (300 dpi 1:1 JPG)
I princippet fungere digital print på nøjagtigt samme måde som når du trykker print på din computer. Digital print er en relativ ny trykmetode, hvor man trykker direkte fra det digitale medie til produktet. Trykmetoden koster mere pr. tryk end de mere traditionelle trykmetoder som  f.eks. direkte tryk og transfertryk, men opstartsomkostningen er lav, idet der ikke skal laves trykplader m.m.. Det betyder at digital print er meget velegnet til produktioner ved lavt antal eller tryk i mange farver, hvor opstartsomkostningerne ved de traditionelle metoder kan blive høje.

Hvad skal du vælge?

Ingenting! Din leverandør vil vejlede dig om hvilken trykmetode de vil anbefale til det enkelte produkt, for der er rigtigt mange faktorer der afgør hvilken trykmetode man vælger. Har du spørgsmål eller ønsker at vide mere om de enkelte trykmetoder, er du altid velkommen til at kontakte os.